Keitä me olemme?

Tessa Björkqvist

Hei, olen Tessa Björkqvist, Vihreän Tassun hoitovastaava. Olen suorittanut Koulutuskeskus Salpauksessa Eläintenhoitajan ammattitutkinnon koirahieronnasta, Suomen Eläintenhoito-opiston Koiran Diplomi Ravitsemusneuvojan tutkinnon, sekä Salpauksessa Ammattimaisia Koira-avusteisia palveluja tarjoavan koulutuksen.

Koirat ovat kulkeneet matkassani koko elämäni ajan. Lapsuudessa meillä oli Shetlannin lammaskoira ”Minttu”, yksi ensimmäisistä Suomessa. Minilassie herätti kaikkialla huvitusta pienen kokonsa vuoksi. Otin suojelukoulutetun schäferin ”Hurjan” kun muutin omilleni; hänestä tuli uskomattoman luotettava ja turvallinen lenkkikaveri, sekä pihavahti, kun asuin Tallinnassa 5 vuoden ajan. Lapsuuden haaveeni hankkia bokseri toteutui vuonna 2012, kun tiikeriboksu ”Bella” muutti meille. Ja nyt minulla on Espanjasta tuotu bokserityttö ”Estella”, jonka kanssa olemme tehneet ”tassuterapiaa” erinäisissä paikoissa. Olen toiminut usean vuoden ajan kennelavustajana siskoni bokserikennelissä ja nähnyt koiran elinvaiheet syntymästä sateenkaarisillalle asti.

Kokemukseni mukaan koira on onnellinen, kun sitä hoidetaan fyysisesti, psyykkisesti ja ravitsemuksellisesti oikein. Tämä tarkoittaa lihashuoltoa, mielekästä tekemistä ja tasapainoista, mahdollisimman luonnonmukaista ravintoa. Siis ihan samoja juttuja, kuin meillä ihmisilläkin.

Katja Karkiainen

Minä olen Katja Karkiainen, Vihreän Tassun puotipäällikkö ja päivähoitotäti.

Uraa olen tehnyt enimmäkseen toimistoissa ja satunnaisesti niiden välillä puutarhurina. Tässä viidenkympin kynnyksellä mietin, että mikä minusta tulee isona ja sain idean perustaa eläinten hoitopaikan. Kun Tessa lähestyi minua idealla Vihreästä Tassusta, olin välittömästi mukana!

Aikaisemmassa työssäni minut on koulutettu ekotukihenkilöksi. Kierrätys ja kompostointi ovat sydäntäni lähellä. Onneksi Suomessa on kierrättämiseen herätty ja vaihtoehtoisia ekopohjaisia tuotteita kehitetään korvaamaan muovia. Pahin este maailman pelastamisessa on ihmisten asenne. Oma mottoni on, että teen sen minkä pystyn.

Nuoruuden haaveeni oli tulla eläinlääkäriksi, mutta valitettavasti se ei toteutunut. Eläimet ovat kuitenkin olleet matkan varrella mukana aina. Ensimmäisen rescue-kissani otin äidin vastustuksesta huolimatta viisivuotiaana. Sittemmin minulla on ollut kaneja, persialaisia kissoja, afrikkalainen nelivarvassiili ja naapurista muuttanut ajokoira. Nyt minulla on kodinvaihtajakissa Nemppa ja turkista tuotu rescue-kissa Tilkku. Ennen kuin lähdin Tilkkua hakemaan, kävin Suomen ensimmäisen järjestetyn kissanomistajan kurssin Amiedussa.

Tämän yrityksen myötä palailen vielä koulun penkille varmasti moneen otteeseen opettelemaan lisää koirista ja kissoista. Ensimmäiseksi aloitan koirahierojan opinnot. Koirien päivähoito on tuttua, sillä olen hoitanut kavereiden koiria. Odotan innolla Vihreän Tassun asiakkaita!

Katja ja Nepa

Tessa  ja Estella